Beretning for udstillingsåret 2017

Bestyrelsen Beretning for udstillingsåret 2017

 

2017 bød på ialt 21 ugers udstilling med kunstnere fra Bornholm, det øvrige Danmark og det store udland. Derudover rådede Bornholms Kunstforening over lokalerne i 12 uger. Samlet set har galleriet huset 11 udstillinger med omkring 2500 besøgende. Det er en nedgang i forhold til 2016, som skyldes tre udstillingsuger færre og en måske generel afmatning i lysten til at bruge tiden på noget så overflødigt som at se på kunst. Derfor er det også en stor glæde at vores Dronning i sin nytårstale opfordrede den danske befolkning til en gang imellem at gøre noget unyttigt.

 

Årets første udstilling fra den 23. januar til den 11. februar brød med vores tradition med at udstille unge kunstnere med bornholmsk tilknytning. Denne gang var det derimod et par særdeles modne herrer, som dog med ukuelig og ungdommelig friskhed viste videoværker og store malerier på affaldssække i genbrugets ånd og med kærligheden som omdrejningspunkt. Danske Jesper Dalmose og den amerikansk fødte multikunstner, Lennox Raphael, der har arbejdet sammen med bl. andre John Lennon og Yoko Ono, gav med deres videoinstallationer en opvisning i hvordan det stille tempo kan tilføre os en ro der kan balancere det hæsblæsende jag i vores hverdag, og Lennox Raphaels malerier var en stor kærlighedserklæring til mangfoldigheden.

 

Fra den 20. marts til den 8. april havde galleriet besøg af den næsten 80 årige maler og keramiker Peter Hiort Petersen med en soloudstilling. Peter Hiort Petersen er  bosiddende på Bornholm og har været her siden 2003, hvor han kom fra Canada med sin familie. Hans maleriske univers – både på lærredet og på keramikken – er præget af en inspiration fra 40’ernes og 50’ernes Cobramalere med den blå farve som en dominerende grundtone i hans fabulerende motiver.

 

I slutningen af maj  – nærmere bestemt den 20. havde galleriet fernisering af en udstilling med den Nexø-baserede kunstnergruppe Benmel. Det var Gerd Drews, Peter Gildberg, Jan Kuloj og Mogens Vibe med Moncef Karami, der er her som krigsflygtning,  som gæsteudstiller. Det blev 3 ugers broget og meget spændende udstilling med værker indenfor maleri, grafik og blandform.

 

Fra den 19. juni til den 8. juli var der nabovisit fra Sverige med kunstnergruppen Åkerbokunstnerne fra Øland, der i denne omgang var repræsenteret ved malerne og grafikerne Eva Forsberg, Elisabeth Hall, Lennart Sjögren, Lars Arvidson og Jürgen Ewel.

 

Fra den 17. juli skulle galleriet have vist en udstilling med den tyske fotograf Andreas Gierth og …. Desværre fik vi at vide knapt fire uger før ferniseringen at Andreas Gierth var død, og hele udstillingen blev naturligvis afslyst.

 

I september var vi imidlertid klar igen med en udstilling. Den 2. september åbnede vi dørene for en anden fotograf med tyske rødder, nemlig den dansk/tyske Anne Lass, der med sine Edward Hopper inspirerede fotografier dannede en fin baggrund for Kathrin Wylezols sprælske grafik og Adrian Wylezols collager og computergenererede grafiske værker.

 

 

Fra den 2. til den 21. oktober var der igen fotografier på væggene, og denne gang var det naturen og naturens kræfter der var motivet. Michael Stoltze havde med sin kameralinse indfanget det største i det mindste. Ved at gå helt tæt på naturens frembringelser og fænomener viste han at det er skønheden der ligger i detaljen – ikke djævlen, som man plejer at sige. Gennem sin fine sans for lys, skygge og komposition gør han skildringen af naturen til netop kunst.

 

Årets sidste udstilling kaldte vi som sædvanlig for Juleudstillingen, også selv om den ikke var specielt julet, men traditionen tro var der kunsthåndværkere med i  udstillingsfeltet, der bestod af væveren Karoline les Dous, keramikeren Anne Bystrup, der bidrog lidt til julestemningen med sine keramiske julekugler, og desuden Rocia Paniagua, der arbejder med tegning og mosaikteknik. Egentlig skulle også lædermageren Claus Broe have deltaget, men han så sig desværre nødsaget til at melde afbud, da der havde været så god gang i hans butik at han ikke havde værker nok at udstille. Endelig havde fire fra Raschs bestyrelse budt ind med eksempler på hvad de går og pusler med i dagligdagen. Det var Verner Bentsen, Esben Bagger, Erling Risager og mig selv, sagde hunden. Her var der lidt af hvert fra blandform over maleri og akvarel til grafik.

 

Alt i alt er vi i bestyrelsen rimeligt tilfredse med kvaliteten af udstillingerne. Det har været et godt år i den forstand at vi i højere grad har kunnet koncentrere os om at finde nogle gode udstillingsemner fordi vi ikke hele tiden skulle tænke på hvordan vi skulle skaffe midler til at drive galleriet. Det har betydet meget at Bornholms regionskommune igen har tildelt os et tilskud til huslejen, og der skal herfra lyde en stor tak for det. Desuden skal der lyde en tak til alle der støtter foreningen – ikke mindst de trofaste medlemmer der er blevet trods vores kontingentforhøjelse sidste år. Der skal også lyde en tak til vores udstillingsvagter uden hvem det ville være umuligt at få udstillingsdagene til at hænge sammen. Også Bornholms Kunstforening skal takkes for godt samarbejde.

 

Desuden skal der naturligvis lyde en tak fra mig til den øvrige bestyrelse for det store arbejde den har udført i det forløbne år.

 

Og så skal der sidst men ikke mindst lyde en stor tak til dig Erling fra den øvrige bestyrelse for dit store og langvarige arbejde dels som medlem af bestyrelsen og også som koordinator i forhold til Bornholms Kunstforening. Du har valgt at stoppe nu mens legen er god, men der er god grund til at minde om at bortset fra en pause i nogle få år har du været med hele vejen siden begyndelsen i 2000 i Raschs Pakhus. Du var med til at stable det hele på benene i den svære proces det var at få etableret en egentlig forening, men det lykkedes ikke mindst takket været din hjælp, og vi er her stadig trods søgang undervejs. Tusind tak.

 

 

Per Jensen

Formand